Astăzi vom vorbi despre servodirecția, un dispozitiv care este prezent pe toate mașinile de ani de zile, și vă vom explica ce este, cum funcționează și ce se întâmplă atunci când nu funcționează corect.
Ce este servodirecția?
Servodirecția este un dispozitiv al cărui scop este reducerea forței pe care șoferul trebuie să o aplice asupra volanului pentru a conduce roțile mașinii, mai ales în manevrele de parcare, care altfel ar fi extrem de obositoare (când mașina staționează, anvelopele generează o frecare mult mai mare).
Creșterea progresivă a greutății și dimensiunilor mașinilor de-a lungul timpului a făcut ca servodirecția să fie indispensabilă: primul tip de servodirecție care s-a răspândit a fost cel hidraulic, urmat de cel electric, cel mai utilizat în prezent.
Pentru a înțelege ce este servodirecția, ar fi suficient să conduci o mașină de acum câteva decenii și apoi una de astăzi. În primul caz ar fi mult mai greu să acţionăm volanul, mai ales când trebuie să parcăm maşina, comparativ cu azi. Servodirectia este de fapt un mecanism care iti permite sa intorci volanul fara sa obosesti prea mult la manevra.
Servodirecția este foarte utilă atunci când mașina este staționată sau când trebuie să se parcheze sau când ocoliți o curbă, totuși este deosebit de importantă atunci când călătoriți cu o anumită viteză. De fapt, dacă viteza este mare, direcția este mai rigidă și are o acțiune de frânare, prevenind derapajul, în timp ce dacă viteza este mică, direcția este mai ușor de manevrat.
Ce este servodirecția hidraulică?
Născută pentru a fi folosită pe vehicule deosebit de grele, servodirecția hidraulică din anii 80 a început să se răspândească și pe sedanuri și mașini mici.
Se compune dintr-o pompă de înaltă presiune antrenată de motor printr-o curea, un circuit care conține un fluid, o supapă de reglare, un distribuitor și un cilindru cu două camere.
Când șoferul întoarce volanul, uleiul trece din distribuitor într-una din camerele cilindrului situat în caseta de direcție, crescând presiunea acestuia și împingând pistonul care acționează asupra angrenajelor roții, căruia i se transmite forța aplicată volanului înmulțită.
Ce este servodirecția electrică?
Servodirecția electrică, cunoscută și sub numele de EPS (Electric Power Steering), montată pe cele mai moderne mașini, constă dintr-un motor electric conectat la coloana de direcție și gestionat de o unitate de control care, prin detectarea semnalelor de la senzori specifici (capabili să detecteze poziția vehiculului și cuplul furnizat de motor), asista acțiunea direcției pe baza acestor informații. Deoarece răspunsul direcției depinde și de viteza mașinii, EPS asigură un control mai bun al mașinii (cu cât mașina merge mai repede, cu atât mai puțină asistență va fi furnizată de servodirecția.)
Există mai multe motive pentru care servodirecția hidraulică la mașinile de nouă generație a fost înlocuită cu cea electrică;
Servodirectia electrica de fapt:
- Asigură un control mai bun al mașinii la viteze mari.
- Absoarbe energie doar la viraje, spre deosebire de cea hidraulică care o absoarbe și pe liniile drepte (creșterea consumului de combustibil).
- Oferă, de asemenea, posibilitatea de reglare a capacității de răspuns a direcției în raport cu condițiile de conducere și calibrarea amortizoarelor
- Permite adoptarea ADAS (sisteme de asistență la condus) întrucât electronicele de control sunt capabile să acționeze motorul electric după bunul plac, calibrând direcția într-un mod optim.
Servodirecție electro-hidraulica
Există și un al treilea tip de servodirecție, și anume servodirecția electro-hidraulică, care este un fel de evoluție a hidro-direcției. Aici, în locul pompei hidraulice, găsim un motor electric, care are funcția de a genera presiunea hidraulică, gestionat de o unitate de comandă de la care primește informații despre forța folosită la manevra de direcție. Servodirecția electro-hidraulică consumă mai puțină energie decât servodirecția hidraulică deoarece energia este absorbită doar atunci când este nevoie.
Servodirecție dură sau blocată: ce să fac?
Se întâmplă ocazional să urci în mașină, să pui mâinile pe volan, să încerci să-l virezi și să observi că este blocat total. Nu vă faceți griji: dacă se întâmplă acest lucru înseamnă că dispozitivul de siguranță a fost activat și volanul este blocat. După ce ați introdus cheia și ați rotit-o ca și cum ar fi pentru a porni motorul, pur și simplu mișcați volanul la stânga și la dreapta până când auziți o eliberare și volanul reia volanul normal.
Dacă problema nu este rezolvată în acest fel, atunci avem de-a face cu o anomalie ceva mai gravă privind servodirecția: de exemplu, poate exista o lipsă de ulei. În acest caz va fi necesar să deschideți capota și să verificați uleiul din spațiul destinat servodirecției. Dacă uleiul este prezent în cantitate suficientă, atunci problema este alta: ar putea fi cauzată de presiunea insuficientă în anvelope sau de ruperea curelei de distribuție. În orice caz, mai ales în acest din urmă caz și în toate acele împrejurări în care problema nu poate fi urmărită până la ceva cunoscut, va fi necesar să mergeți imediat la cel mai apropiat atelier.
Ce se întâmplă când servodirecția se defectează?
Servodirecția, din cele mai variate motive, poate fi supusă unor disfuncționalități, ușor de recunoscut, deoarece brusc direcția se miscă mult greu decât de obicei, iar la volan se aud zgomote ciudate.
Probleme la servodirecția hidraulică
- Direcție îngreunată (viraj îngreunat) și/sau șuierat la întoarcerea volanului nivelul uleiului poate fi prea scăzut (presiunea din interiorul cilindrului nu ajută la direcția și, împreună cu uleiul, este aspirat aer, provocând un fel de aspirație). In acest caz uleiul trebuie completat, insa este indicat ca mecanicul sa caute cauza scaderii nivelului, pentru a evita problemele viitoare.
- Volan dur, dar ulei în normă: pompa s-ar fi putut sparge, și nu se poate atinge presiunea corectă de ulei.
- Direcție zgomotoasă, dar nivel normal de ulei: filtrul de ulei s-ar putea să se fi înfundat (din cauza impurităților din lichid) sau să se fi deteriorat (din cauza vibrațiilor vehiculului).
Probleme la servodirecția electrică
Când există o defecțiune a servodirecției, se aprinde martorul corespunzător (atenție: dacă nu sunt probleme, la pornirea mașinii acest martor se aprinde întotdeauna, dar apoi se stinge). Direcția bruscă rigidă și aprinderea lămpii de avertizare pot fi cauzate de:
- O defecțiune la unitatea de comandă a servodirecției.
- Defecțiune a bateriei auto care alimentează motorul servodirecției.
- Uzura curelei.
- Ruperea servodirecției sau a coloanei de direcție.
La prima suspiciune a unei defecțiuni care ar putea viza servodirecția (fie hidraulică sau electrică), este indicat să mergeți imediat la un mecanic de încredere, întrucât nu este doar o problemă de confort la volan, ci de siguranță, iar defecțiunea trebuie remediată cât mai curând posibil.