Proiectarea unei mașini ca mijloc de transport pur, fără bibelouri inutile, la cel mai mic preț posibil: o adevărată provocare pentru producătorii de mașini de astăzi. Să vedem ce producători din întreaga lume au reușit și de ce sunt capabile vehiculele low-cost.
Buget absolut redus: care este cea mai ieftină mașină din lume?
Mașinile economice sunt la mare căutare, în special în țările industriale emergente, cum ar fi China și India. În India, aproape jumătate dintre mașinile noi costa mai puțin de 6.500 USD în 2019. Este clar că acest lucru poate fi realizat doar cu cea mai simplă tehnologie, cea mai ieftină producție și cele mai scăzute standarde de siguranță. O sarcină imposibilă pentru majoritatea producătorilor europeni. Multă vreme, Tata Nano de la producătorul auto indian Tata Motors a fost considerată cea mai ieftină mașină din lume. Cu un preț sub 1.700 USD, vehiculul ușor produs între 2009 și 2018 a fost cea mai ieftină mașină din lume. În Europa, Tata Nano nu a ajuns niciodată pe linia de start din cauza lipsei elementelor de siguranță. În total, au fost vândute în jur de 275.000 de modele. Un flop clar. Însuși Tata Motors a dat vina pe marketing pentru eșec. Imaginea celei mai ieftine mașini din lume a fost contraproductivă.
Mult timp considerată cea mai ieftină mașină din lume, Tata Nano.
De când Tata a fost întreruptă, Bajaj Qute, fabricată tot în India, a devenit cea mai ieftină mașină din lume. Pentru aproximativ 1.900 de euro, producătorul indian de motociclete și piese auto Bajaj Auto oferă vehiculul său „greu” de 450 kg – oficial doar un „4 roți” și nu o mașină adevărată. Mopedul acoperit cu 4 roți are 2.752 mm lungime, 1.312 mm lățime, 1.652 mm înălțime și are un ampatament de 1925 mm. Raza de viraj este de 7 metri. Quteh cu patru locuri are un motor pe benzină de 0,2 litri, cu patru supape, răcit cu apă, cu aprindere cu trei scântei, ceea ce îi oferă o putere de 13,2 CP. Este disponibil cu o cutie de viteze secvenţială a motocicletei cu cinci trepte şi o marşarier.
Bajaj Qute este competitiv pe piața indiană cu Maruti Alto, un derivat Suzuki, cea mai bine vândută mașină din India. Suzuki a fost prezentă în India cu mașina sa mică Alto încă din anii 1980. Cu un preț puțin sub 3890 de euro, Maruti este puțin mai puțin accesibil decât concurentul său Bajaj Auto, dar oferă mult mai multă siguranță și, mai presus de toate, un design relativ atractiv. Și asta îi conferă un avantaj decisiv, deoarece chiar și în India și alte țări emergente mașina se transformă din ce în ce mai mult dintr-un simplu mijloc de transport într-un simbol de statut.
Câți km/h parcurge cea mai ieftină mașină din lume?
Bajaj Qute are o viteză maximă de 70 km/h. Cu toate acestea, șoferii Qute ar trebui să se gândească cu atenție dacă doresc cu adevărat să conducă cu acea viteză, deoarece, conform standardelor europene de siguranță, Qute este surprinzător de scurt: testul de impact EuroNCAP a relevat un risc ridicat de răni, în special la cap și la piept. Qute nu are airbag-uri, ci centuri de siguranță. La fel ca Tata Nano, Qute nu a fost niciodată înregistrat în Italia. În Europa, Baja Motors oferă Qute în Grecia, Turcia, Rusia și în alte țări din Europa de Est.
Mini e-cars precum Renault Twizy sunt, de asemenea, printre cele mai ieftine mașini de pe piață.
În Italia, piața acestor noi vehicule low-cost este practic inexistentă din cauza diverselor reglementări de siguranță. Chiar și mini-mașinile electrice disponibile aici, aka vehicule electrice ușoare, care au o greutate proprie maximă de 350 kg și o putere de 4 kW și pot ajunge la maximum 45 km/h, pot fi achiziționate doar cu puțin sub 10.000 de euro. Modelele reprezentative includ Ari 452 Motors la 9.900 de euro sau Linzda M3-4 tot la 9.990 de euro. Renault Twizy Life, care ca vehicul ușor poate circula cu 80 km/h, are un preț foarte respectabil: 11.450 de euro. Singura excepție: trotineta electrică de cabină cu 4 roți cu denumirea melodioasă „Elektrofrosch” este deja disponibilă începând de la 3.990 de euro.
Care este cea mai ieftină mașină în prezent?
Presupunând o mașină complet normală conform clasei de vehicule M1, liderul incontestabil al pieței italiene este Dacia Sandero, disponibilă în a treia generație începând de la 8.990 de euro. Această ofertă low-cost este posibilă de afilierea producătorului român de automobile la Renault și de accesul la tehnologia Clio. În timp ce predecesorul actualului Sandero era încă bazat pe vechea generație Clio, Dacia are acum acces la platforma actuală de mașini mici a Grupului Renault, inclusiv motoare, conectivitate și sisteme de asistență. Drept urmare, prețul inițial de 6.990 de euro a fost majorat cu până la 2.000 de euro. Cu toate acestea, mașina mică românească este încă imbatabil de economică. Ca mașină de leasing, este disponibilă începând de la 83 de euro pe lună.
Sandero are 4,08 metri lungime, 2,01 metri lățime (inclusiv oglinzile retrovizoare exterioare) și 1,49 metri înălțime și este echipat standard cu tracțiune față. Cele două linii mai puțin costisitoare „Access” și „Essential” sunt echipate cu cutii de viteze manuale cu 5 și, respectiv, 6 trepte. Linia de echipare „Comfort” este disponibilă și ca TCe 90 CVT cu transmisie automată. În acest caz, însă, clientul nu trebuie să plătească un preț foarte rezonabil de 13.950,00 euro. Portbagajul lui Sandero are o capacitate de 328 de litri. Când scoateți scaunele din spate, acesta poate ține 1.108 litri. Înălțimea pragului de încărcare nu este tocmai mică, 74,1 cm, și necesită o anumită forță musculară în timpul încărcării. Trunchiul are 102 cm latime. Sarcina pe acoperiș este de 80 kg, în timp ce sarcina maximă la bara de remorcare este de 75 kg.
Un sfat pentru iubitorii de camping: Chiar și cel mai mic SCE 65 cu 67 CP are o capacitate maximă de remorcare de 980 kg. Deci este cu siguranță posibil să tractați o rulotă mai mică. Dacia Sandero Stepway (disponibilă la 13.050 de euro) poate tracta chiar și 1.100 de kilograme. Dacă îți dorești niște dotări precum aer condiționat sau geamuri electrice, trebuie să optezi cel puțin pentru cea mai înaltă linie de echipare „Comfort” cu motor de 91 CP și cutie de viteze în cinci trepte, care pornește de la 12.650 de euro.
Singurul concurent din această categorie de preț este Mitsubishi Space Star (consum mixt de combustibil: 4,5-4,7 l/100km; emisii mixte de CO2: 102-108 g/km²), care este disponibil ocazional ca ofertă limitată de la producătorul japonez Mitsubishi la 9.490 euro . Versiunea de bază a Space Star, care costă în mod normal 13.190 de euro, este echipată cu șase airbag-uri, senzori de lumină și ploaie și un sistem de asistență la pornirea în rampă. Clientul trebuie însă să renunțe la aer condiționat, închidere centralizată și la sistemul audio și să se mulțumească cu o „pregătire radio”. Motorul de 1,2 litri cu aspirație naturală în trei cilindri produce o putere maximă de 71 CP, care este transmisă transmisiei manuale cu 5 trepte sau CVT automată variabilă continuu. Pe lângă nivelul standard de echipare „Basic”, sunt disponibile liniile de echipare „Plus” și „Sup”.
Ce mașini au cea mai ieftină asigurare?
În special, pentru șoferii noi, merită luat în considerare nu numai prețul de achiziție, ci și clasa căreia îi aparține vehiculul pentru răspundere civilă. De fapt, șoferii noi trebuie să plătească aproximativ 240% din prima normală de asigurare. Acest lucru poate costa mult. Clasele de răspundere variază de la 10 la 25, 10 fiind cel mai bun și 25 fiind cel mai rău. Clasificarea se bazează pe cât de des sunt implicate anumite modele în accidente. Modelele tipice pentru șoferii noi, cum ar fi Renault Clio, au, prin urmare, adesea o clasă de merit relativ ridicată. Și cu cât clasa este mai mare, cu atât asigurarea este mai scumpă. Dacă doriți să economisiți la întreținere, ar trebui să căutați un model cu o clasă de merit nu mai mare de 15. Cu toate acestea, numai mașinile clasice sunt capabile să atingă această clasă. Cu toate acestea, doar mașinile clasice se încadrează de obicei în clasa 10, deoarece aceste obiecte de colecție sunt rar conduse și au proprietari deosebit de atenți. În 2022, de exemplu, mașinile clasice precum BMW Isetta 250 și 300 sunt clasificate în clasa cea mai inferioară.
VW Polo este relativ economic de rulat și se potrivește chiar și șoferilor fără experiență.
În timp ce o nouă Dacia Sandero cu clasa 15 poate trece ieftină, noul VW Polo cu clasa 11 este relativ ieftin de rulat, dar la 19.345 de euro pentru o nouă achiziție nu mai este o afacere. Un compromis bun: Smart EQ Fortwo (consum electric mixt: 14,0-16,0 kWh/100 km; emisii de CO2 mixte: 0 g/km²), tot în clasa 11, este disponibil pentru mai puțin de 14.000 de euro net din E premium cu costurile reduse de întreținere, merită luat în considerare.