Durata de viață a bateriei mașinii electrice: după cât timp trebuie înlocuită


baterie masina electrica

Cunoașterea duratei de viață a bateriei mașinii tale electrice te poate ajuta să evaluezi achiziția unei mașini hibride sau electrice și, datorită avantajelor sale, să o preferi uneia cu motor tradițional. Află mai multe.

Durata de viață a bateriei mașinii electrice poate fi unul dintre factorii relevanți de luat în considerare atunci când alegeți o mașină.

Mașinile cu baterii litiu-ion sunt încă foarte tinere, așa că evaluarea ciclului de viață al bateriei este încă dificilă.

Cu toate acestea, se apreciaza ca durabilitatea este considerabila si poate fi un factor avantajos atunci cand alegeti un vehicul electric.

Comisia Economică pentru Europa a Națiunilor Unite (UNECE) s-a ocupat de remedierea lipsei de informații, prevăzând introducerea unei legislații care impun producătorilor de automobile să declare durata minimă efectivă de viață a bateriei autovehiculului electric.

Cât durează bateriile de mașini electrice

Există mai multe aspecte care influențează durata de viață a bateriei mașinii electrice.

Principalele sunt numărul ciclului de încărcare și caracteristicile ciclului.

În general, de fapt, bateria litiu-ion a unui vehicul electric are o durată de viață cuprinsă între 1.000 și 1.500 de cicluri de încărcare. Având în vedere o autonomie de aproximativ 300-400 de kilometri, durata de viață a bateriei ar putea ajunge la 450.000 până la 500.000 de kilometri.

De menționat că, pe baza acestor valori de referință, după aproximativ 8-10 ani de la producția vehiculului, eficiența bateriei se poate reduce cu aproximativ 20-30%.

Aceste date sunt utile pentru a risipi credința obișnuită conform căreia ciclul total de viață al unei mașini electrice este mai scurt decât al uneia cu un motor cu ardere alimentată cu benzină sau diesel.

Cu toate acestea, încă nu există prea multe dovezi care să susțină, deoarece tehnologia auto electrică este încă destul de tânără, la fel ca și vehiculele cu baterii litiu-ion aflate în circulație.

Cum să prelungești durata de viață a bateriei unei mașini electrice

Durata de viață a bateriei mașinii electrice poate crește dacă sunt luate unele măsuri de precauție pentru a-și păstra ciclul de viață.

Primul sfat este să evaluați posibilitatea de încărcare acasă prin wallbox. Acest lucru se datorează faptului că încărcarea rapidă de la stațiile de încărcare poate fi mai practică, dar are dezavantajul de a avea costuri mai mari de energie și, de asemenea, de a contribui mai mult la uzura bateriei.

Încărcarea lentă care se poate face acasă este de preferat pentru a o păstra cât mai mult posibil.

Caracteristicile de conducere pot afecta, de asemenea, durata de viață a bateriei. Conducerea într-un mod echilibrat, fără multe schimbări de viteză sau frânare frecventă poate ajuta la menținerea unei stări optime a bateriei.

Mai exact, recuperarea energiei este garantată prin frânare, dar atunci când frânarea este efectuată brusc și brusc, energia este dispersată în mediu sub formă de căldură prin saboții de frână.

O altă precauție este să nu lăsați bateria să se descarce sub 20% și să nu o reîncărcați peste 80%, cu excepția călătoriilor foarte lungi unde puteți opta pentru încărcare maximă, pentru o mai mare liniște în timpul călătoriei.

Durata minima garantata

Deja în prezent, producătorii de automobile emit în mod obișnuit o certificare ca garanție a duratei de viață a bateriilor de mașini electrice care durează aproximativ 8-10 ani.

Ulterior, randamentul poate scadea si ajunge la 70% din capacitatea initiala.

Legea propusă de Comisia Economică pentru Europa a Națiunilor Unite (UNECE) intenționează să oficializeze această practică la nivel instituțional. Aceasta prevede obligația impusă producătorilor de automobile de a indica parametrii minimi într-o manieră transparentă și evidentă și de a certifica că în primii 5 ani de viață ai vehiculului sau 100.000 de kilometri bateriile își vor pierde mai puțin de 20% din capacitate și mai puțin de 30% în primii 8 ani de viață sau 160.000 de kilometri.

În plus, vehiculul va fi obligat să raporteze autorităților naționale sau regionale competente starea de sănătate a bateriilor sale.

Obiectivele acestei propuneri vizează îmbunătățirea calității bateriilor aflate în circulație în prezent și, în consecință, a duratei acestora. Acest lucru ar duce la o utilizare mai redusă a materiilor prime rare pentru producția lor și, de asemenea, la o dispersie mai mică a deșeurilor care trebuie eliminate.

Tot din perspectiva consumatorilor, această propunere ar putea contribui la creșterea încrederii și a cererii pentru vehicule cu emisii zero.