Martorul de avertizare a bujiilor incandescente este o caracteristică a tuturor mașinilor diesel. Bujiile incandescente arată foarte asemănătoare cu bujiile clasice, dar o bujie incandescentă funcționează adăugând energie suplimentară pentru a încălzi și a porni un motor diesel.
Ce sunt bujiile incandescente?
O bujie incandescentă este o componentă a vehiculului dvs. care este utilizată pentru a ajuta la pornirea motorului dumneavoastră cu motor diesel. Ele sunt cruciale pentru mediile mai reci, deoarece vremea rece poate împiedica pornirea completă a motoarelor diesel. Motoarele diesel se bazează pe căldura creată de compresia din cameră pentru a porni corect. Atunci când unui motor diesel îi lipsește o sursă exterioară de căldură și este, de asemenea, expus la o vreme extrem de rece, motorul diesel nu va putea porni. Soluțiile la această problemă sunt bujiile incandescente diesel!
Este esențial să înțelegeți cum funcționează bujiile incandescente și cum să le înlocuiți, dar și cum să te asiguri că mașina pornește iarna. Este imperativ să aveți cunoștințele necesare pentru a rezolva aceste probleme, indiferent unde vă aflați, deoarece avariile pe marginea drumului pot fi extrem de periculoase.
De ce s-a aprins martorul de bujii din bord
Spre deosebire de unele dintre celelalte lumini de avertizare de pe tabloul de bord al mașinii dvs., lumina bujiilor incandescente nu este un indicator al problemelor mașinii în circumstanțe normale. De fapt, simbolul bujiei incandescente se aprinde des atunci când încercăm să pornim o mașină diesel în condiții de vreme rece. Lumina ar trebui să se stingă în 5 – 10 secunde sau de îndată ce motorul mașinii este suficient de fierbinte pentru a porni. Același simbol al bujiilor incandescente se transformă într-o lumină de avertizare a bujiilor incandescente dacă începe să clipească sau când lumina rămâne aprinsă chiar și după ce ați reușit să porniți mașina.

Ce este lumina de avertizare pentru bujie incandescente?
Motoarele diesel necesită puțină încălzire suplimentară iarna înainte de a putea fi pornite. Deoarece această căldură suplimentară este furnizată de bujii incandescente, simbolul bujiilor incandescente care se aprinde în această etapă indică doar că bujia din interior își face treaba. Atunci când aceeași lumină a bobinei de pe bord începe să clipească sau rămâne aprinsă chiar și după pornirea motorului, atunci devine o lumină de avertizare a bujiilor incandescente. Această lumină de avertizare în formă de bobină va rămâne aprinsă sau va clipi ca un avertisment că ceva este în neregulă cu bujia incandescentă, temporizatorul acesteia sau poate cu motorul diesel însuși.
Ce înseamnă când martorul din bord al bujiilor clipeste?

În cele mai multe cazuri, înseamnă că mașina nu va putea porni atâta timp cât martorul din bord pentru bujie incandescentă clipește. Dacă lumina începe să clipească în timp ce conduceți, aceasta indică o pierdere bruscă de putere.
Aceasta înseamnă că va trebui să apelați un service auto pentru a verifica bujiile și pentru a le schimba. La modelele mai vechi, mașina poate porni chiar și atunci când simbolul bujiei incandescente clipește.
Cum funcționează martorul de avertizare al bujiilor incadescente?

- Motorul se aprinde iar lumina rămâne aprinsă mai 5-10 secunde si apoi se stinge. – Este NORMAL.
- Mașina nu pornește deloc în timp ce ledul bujiilor incandescente rămâne aprins la nesfârșit. – Nu este NORMAL.
- Lumina rămâne aprinsă chiar și după pornirea motorului. – Nu este NORMAL.
- Lampa de avertizare a bujiilor incandescente începe să clipească în orice moment. – Nu este NORMAL.
Care sunt motivele comune pentru care martorul de avertizare a bujiilor incandescente ramâne aprins?
Vreme rece
Dacă martorul bujiilor incandescente de pe bord se aprinde atunci când încercați să porniți o mașină diesel în timpul iernii, aceasta indică faptul că vremea este suficient de rece pentru ca motorul diesel al mașinii dvs. să aibă nevoie de o încălzire suplimentară de la bujia incandescentă. Este doar un indicator în acest moment și nu un motiv de îngrijorare. Dacă simbolul bujiei incandescente refuză să se stingă sau dacă începe să clipească, atunci știi că motivul nu mai este doar frigul.
Bujia incadescentă trebuie schimbată
Dacă lumina bujiei incandescente rămâne aprinsă mai mult de 10 – 15 secunde, aceasta indică o pierdere de putere. Bujia incandescentă își pierde eficiența energetică și va trebui schimbată în curând. Neglijarea acestui lucru poate duce la probleme mai grave cu mașina în continuare.
Bujie incandescentă uzată
În cazul în care lumina bujiei incandescente rămâne aprinsă mult timp fără a facilita aprinderea, este probabil ca o bujie incandescentă complet uzată să fie cauza. În majoritatea cazurilor, martorul de avertizare al bujiilor va începe să clipească după câteva secunde, indicând pierderea completă a puterii.
Senzor-Timer defect
Un temporizator prevăzut cu senzori de temperatură este responsabil pentru pornirea și oprirea bujiilor incandescente, după cum este necesar. Dacă senzorii atașați funcționează defectuos, temporizatorul nu va putea porni sau opri bujia incandescentă la momentul potrivit. Acest lucru poate duce atât la subîncălzirea, cât și la supraîncălzirea motorului. Veți fi avertizat în prealabil cu privire la astfel de defecțiuni de către martorul de avertizare a bujiilor incandescente, deoarece va începe să clipească sau va rămâne aprins mai mult decât de obicei.
Cum se testează bujiile incandescente

Pentru a determina starea releului bujiilor incandescente al vehiculului dvs., veți avea nevoie de un multimetru și, eventual, de un instrument de îndepărtare a bujiilor incandescente (în funcție de vehiculul dvs.). Asigurați-vă că multimetrul dvs. este setat la ohmi. Simbolul de setare a ohmilor seamănă cu o potcoavă cu susul în jos. Veți găsi două linii verticale lungi care conțin intervalul de ohmi. Testarea bujiilor incandescente poate fi destul de dificilă dacă nu știți cum să utilizați un multimetru.
Atingeți pinii pozitivi și negativi atașați multimetrului unul cu celălalt pentru a determina valoarea rezistenței multimetrului dvs. Odată ce clemele metalice ale cablurilor se ating, multimetrul dumneavoastră își va afișa valoarea rezistenței.
Este periculos să conduc cu martorul de bujii aprins?
Dacă martorul de avertizare pentru bujia incadescentă nu clipește, dar rămâne aprinsă după aprindere, trebuie să așteptați până când se stinge înainte de a conduce. Regula celor 15 secunde este valabilă, dar așteptați câteva minute dacă este necesar. În timp ce încălzirea mai lentă este un semn de avertizare și ar trebui să vă verificați mașina cât mai curând posibil, este totuși mult mai puțin periculos decât să începeți să conduceți mașina cu lumina bujiei încă aprinsă.
În cazul în care vedeți lumina de avertizare a motorului clipind simultan cu lampa de avertizare a bujiilor incandescente, aceasta indică o supraîncălzire a motorului. Oricât de rară este combinația, este o situație potențial periculoasă și va trebui mai întâi să încetinești, înainte de a opri cu precauție pe marginea drumului. Nu opriți imediat și nu opriți brusc, deoarece acest lucru poate duce și adesea va duce la un accident de mașină.
Ce culoare este martorul de bord al bujiilor incadenscente? Nuanța depinde de marca și modelul mașinii dvs., dar indicatoarele luminii de avertizare ale bujiilor incandescente sunt lumini galbene sau portocalii cu bobină dublă de pe tabloul de bord.
Trece mașina mea ITP-ul dacă martorul de bujii este aprins în bord?
Dacă vremea este rece și lumina bujiei incandescente se stinge după o perioadă rezonabilă de timp, nu va afecta trecerea ITP-ului.
Cum funcționează bujiile incandescente?
Pe lângă faptul că necesită oxigen și combustibil, un motor necesită și un punct de aprindere pentru a funcționa. Bujiile incandescente asigură aprinderea necesară prin încălzirea bobinei mici de sârmă din interior, sau mai bine cunoscut sub numele de element, cu asistența unei baterii de 1,5 V care se găsește în aprinderea bujiilor incandescente. Această baterie poate fi găsită uneori montată la bord în anumite vehicule mai noi.
Tipul de combustibil din vehicul și materialul elementului în sine vor determina cât de fierbinte va rămâne elementul după ce motorul a pornit cu succes. Combustibilul care conține metanol va intra în contact cu elementul, care este format din mai multe metale diferite aliate împreună, iar contactul dintre cele două va crea o reacție catalitică. Această reacție încălzește platina în timp ce determină aprinderea metanolului.