ABS și EBD sunt două sisteme de asistență la frânare care funcționează în sinergie unul cu celălalt: să aflăm de aproape cum funcționează și care sunt diferențele
Printre sistemele de frânare pe care un șofer se poate baza se numără ABS și EBD , care acționează ca „asistențe” în această fază delicată a condusului. Pentru a le descoperi caracteristicile, să începem prin a le explica acronimele respective: ABS derivă din sistemul german Antiblockiersystem , sau sistem antiblocare , care intervine tocmai pentru a împiedica blocarea roților; EBD, pe de altă parte , provine din termenul englez de distribuție electronică a forței de frânare . În esență, este o distribuție electronică a frânei care se concentrează pe roțile din spate, cu scopul de a evita blocarea acestora în timpul frânării. Cum funcționează aceste două sisteme în detaliu? Să aflăm împreună, pentru a înțelege mai bine când și cum intră în acțiune.
Sisteme de frânare: cum funcționează ABS
Sistemul ABS intervine în caz de frânare bruscă și bruscă pentru a preveni blocarea roților. Cum functioneazã? Senzorii sunt poziționați pe roți care sunt la rândul lor conectați la o unitate de comandă electronică: atunci când se detectează blocarea uneia sau mai multor roți în timpul frânării, sistemul intervine asupra pompei hidraulice de frână prin strângerea și eliberarea plăcuțelor care acționează fracționat asupra frânelor. de o secundă.discuri. Acesta este un fel de efect de „telegraf” , capabil să facă frânarea mai eficientă pentru că nu va exista blocarea roților și derapajele lor ulterioare pe asfalt, ceea ce prelungește spațiul necesar pentru oprirea mașinii. Este posibil să percepeți când sistemul ABS intră în funcțiune prin vibrațiile pedalei de frână : nu trebuie să ridicați niciodată piciorul – poate de frică – și să continuați să frânați apăsând pe pedală pentru ca ABS-ul să poată acționa eficient.
Sisteme de frânare: cum funcționează EBD
Sistemul EBD este activat și în timpul frânării, pentru a-l face mai stabil, concentrându-se în mod special pe roțile din spate . Când frânezi, și mai ales când o faci cu o anumită hotărâre, greutatea vehiculului se deplasează în față: „ușurarea” ulterioară a roților din spate poate duce la blocarea acestora . În acest caz intervine EBD care redistribuie forța de frânare acționând asupra uneia sau a ambelor roți din spate pentru a preveni blocarea acestora, factor care poate avea consecințe destul de grave precum, de exemplu, pierderea controlului vehiculului din cauza unei a învârti. Sistemul EBD folosește aceiași senzori ca și ABS pentru a detecta orice blocaje care implică roțile din spate. Acțiunea sa reușește să facă vehiculul mai controlabil pentru șofer, tocmai pentru că spatele va fi mai stabil, mai ales la viraje.
Avantajele garantate de combinația ABS-EBD
Principalul avantaj garantat de prezența sistemelor ABS și EBD la bordul unei mașini este frânarea mai eficientă , mai ales în situații critice, la frânarea bruscă și bruscă pentru a evita impactul cu un obstacol sau un accident. Acțiunea celor două sisteme permite de fapt anvelopelor să aibă o aderență mai mare pe asfalt , evitând alunecarea, și să mențină capacitatea de direcție , deci conducabilitatea vehiculului. Acest lucru oferă șoferului posibilitatea de a acționa activ pentru a evita obstacolele sau pentru a evita coliziunile sau accidentele chiar și în timp ce mașina este în plină fază de frânare, acțiuni care nu ar fi posibile cu roțile blocate. Al doilea avantaj semnificativ este reducerea distanțelor de frânare , datorită aderenței mai mari a benzii de rulare.
|Sponsorizat
În ce situații ABS și EBD sunt mai puțin eficiente?
Funcționarea sistemelor de frânare ABS și EBD este întotdeauna optimă pe asfalt, uscat sau ud, nu are nicio diferență, în timp ce eficiența lor este mai mică pe suprafețe necompacte care au un nivel scăzut de aderență , cum ar fi suprafețele acoperite cu zăpadă sau murdărie. . În aceste situații, dimpotrivă, frânarea poate fi mai eficientă dacă roata se blochează: din ce motiv? Blocarea duce de fapt la acumularea de material în fața roților (fie zăpadă, pământ sau noroi în cazul unei suprafețe umede de murdărie) care va produce frecare capabilă să acționeze ca o forță suplimentară de frânare . Includerea ABS va împiedica blocarea roților și acest lucru duce, în mod paradoxal, la o frecare mai mică pe sol atunci când aderența este slabă. Deși cele mai avansate dispozitive ABS sunt capabile să moduleze intervenția sistemului în funcție de aderență, este întotdeauna mai bine să eviți frânările bruște atunci când te afli pe alte suprafețe decât asfaltul , întrucât acțiunea ABS și EBD riscă să fie chiar contraproductivă și complicată. manevre pentru șofer. Dacă este necesar, la unele vehicule precum vehiculele de teren, este posibilă dezactivarea ABS pentru a evita acest tip de problemă.