Producătorii de automobile continuă cu planurile lor de electrificare, care includ lansarea unui număr tot mai mare de noi modele electrice. Pentru 2024, apar câteva funcții noi care vor extinde gama de modele de masini electrice disponibile clienților.
Astfel, am creat un ghid rapid de cumpărare în care aliniem cele mai ieftine 10 mașini electrice de cumpărat in 2024. Vă reamintim că există la ora actuală diverse stimulente acordate la achiziția de automobile electrice.
Cele mai ieftine mașini electrice în 2024
Dacia Spring
Dacia Spring, conform tradiției mărcii, este cel mai ieftin vehicul electric vândut în România în 2024, cu un preț de listă de 21.450 de euro care poate scădea la 16.450 de euro.
Versiunea de bază este esențiala care are roți de oțel de 14″, aer condiționat manual și geamuri electrice față. Spring are un motor electric de 45 CP, tracțiune față și o baterie de 26,8 kWh. Consumul aprobat de 13, 9 kWh/100 km garantează o autonomie de 230 km.
Renault Twingo
La zece ani de la lansare, Renault Twingo reușește să-și creeze propriul spațiu în acest clasament și face acest lucru cu versiunea electrică E-Tech care costă 22.550 de euro pe listă.
Pretul este cel al versiunii echilibre care are jante de otel de 15″, climatizare automata si sistem multimedia EASY LINK 7″ cu radio DAB. Tracțiunea spate folosește un motor de 82 CP și o baterie de 22 kWh. Consumul mixt de 15,2 kWh/100 km promite o autonomie de 188 km.
Smart EQ fortwo
Un oraș istoric, smart EQ fortwo se înscrie pe bună dreptate în lista BEV-urilor ultra-economice, cu un preț de bază de 25.210 euro care coboară la 20.210 euro dacă ai o mașină de casat.
La fel ca și Twingo, smart-ul are și tracțiune spate și 82 CP, dar cu două locuri și o baterie de 17,6 kWh. Consumul aprobat de 16,1 kWh/100 km în ciclul WLTP se traduce într-o autonomie de 135 km.
DR 1.0 EV
O nouă intrare pentru 2024 este DR 1.0 EV, mașina electrică de oraș de la marca italiană și de origine chineză. Oferit într-o singură versiune la un preț de bază de 26.900 euro, acesta poate fi achiziționat cu 21.900 euro în caz de casare.
Micul Molise este echipat standard cu jante din aliaj de 15″, cameră spate și senzori de parcare și aer condiționat manual. Motorul și tracțiunea sunt în spate, cu o putere electrică de 61 CP și o baterie de 31 kWh. Datorită consumului combinat WLTP de 15,6 kWh/100 km, are o autonomie de 210 km.
Fiat 500e
Fiat 500e se numără printre mașinile electrice cele mai îndrăgite de italieni și asta și pentru că are un preț de achiziție interesant care pleacă de la 28.950 de euro. Odată cu casarea costul este redus la 23.950 de euro.
Pretul se refera la varianta Red care are vopsea rosie, jante de otel de 15″ standard, aer conditionat manual si Keyless-go. Tractiunea este fata, puterea este de 95 CP iar bateria are o capacitate de 23,65 kWh. Autonomia declarata este de 190 km datorită unui consum mixt de 13 kWh/100 km.
MG4
Prima mașină chinezească din clasament este MG4, mașina compactă cu 5 uși care în dotarea Standard este vândută la un preț de listă de 30.790 de euro.
Sedanul asiatic are tracțiune spate și o putere de 170 CP, cu o baterie de 51 kWh. Consumul aprobat este de 17,0 kWh/100 km, în timp ce autonomia WLTP este de 350 km.
Renault Zoe
Renault Zoe este acum un clasic printre mașinile electrice, cu o carieră de aproape doisprezece ani, găsind încă un loc printre cele mai ieftine mașini alimentate cu baterii. Prețul de bază este de 33.500 de euro.
Nivelul de intrare este echilibrul care oferă roți de oțel de 15 inchi în mod standard, geamuri electrice față, aer condiționat manual. Tracțiunea față este alimentată de un motor de 108 CP și o baterie de 52 kWh. Consumul și autonomia se situează la 16,2 kWh/100 km și, respectiv, 395 km, pe hârtie cel mai lung din acest clasament.
Nissan Leaf
Pionier istoric al mașinilor electrice, Nissan Leaf este deja la a doua generație și este inclus în această listă de mașini economice cu versiunea Acenta care costă practic 34.200 de euro.
Nivelul de echipare Acenta vine cu jante din aliaj de 16 inchi în standard, climatizare automată, o cameră de parcare spate și cheia inteligentă Nissan. Motorul și tracțiunea față dezvoltă 150 CP și se bazează pe o baterie de 40 kWh. Consumul WLTP este egal cu 17,1 kWh/100 km iar autonomia ajunge la 270 km.
MG5
Închiderea clasamentului sunt alte două mașini electrice chinezești și pe poziția a noua găsim MG5 singura mașină de familie alimentată cu baterii din lot. Lista de preturi incepe de la 34.490 euro.
Nivelul de echipare Comfort vine standard cu jante din aliaj de 16″, aer condiționat manual, geamuri electrice și sistemul de conectivitate MG iSMART Lite. Tracțiunea este față, iar puterea de 177 CP, cea mai mare din clasament, este asistată de un 50,3 kWh baterie. Autonomia de 320 km este si rezultatul unui consum mixt de 17,9 kWh/100 km.
MG ZS EV
La același preț iată un alt MG, dar de data aceasta este un SUV electric. Vorbim de MG ZS EV care se vinde începând de la 34.490 de euro.
Versiunea Comfort are jante din aliaj de 17”, aer condiționat și ecran tactil de 10,1”. Puterea de 177 CP este transmisă roților din față iar bateria are o capacitate de 50,3 kWh. Consumul omologat este egal cu 17,3 kWh/100 km iar autonomia este de 320 km.
Programul Rabla pentru Electrice
Programul Rabla este una dintre cele mai cunoscute inițiative guvernamentale în România pentru încurajarea achiziționării de vehicule electrice. Programul oferă vouchere substanțiale pentru cei care renunță la mașinile vechi, poluante, în schimbul unui vehicul electric nou. În 2023, valoarea voucherului pentru achiziționarea unei mașini electrice noi a fost de aproximativ 10.000 de euro. Acesta este un stimulent semnificativ, făcând mașinile electrice competitiv prețuite față de cele pe combustibil fosil.
Bonusuri Adiționale
Pe lângă subvenția oferită prin programul Rabla, există și alte bonificații. De exemplu, cumpărătorii de mașini electrice noi pot beneficia de un bonus ecologic suplimentar, care poate reduce și mai mult costul de achiziție. Aceste bonificații variază în funcție de modelul de vehicul și de specificațiile acestuia.
Reducerea Taxelor și Impozitelor
Proprietarii de mașini electrice în România beneficiază de reduceri semnificative la taxele de înmatriculare și impozitele anuale. Aceste reduceri nu numai că scad costurile inițiale, dar asigură și economii pe termen lung. De exemplu, impozitul anual pentru o mașină electrică este semnificativ mai mic comparativ cu cel pentru mașinile tradiționale.
Economii de Combustibil și Întreținere
Pe lângă beneficiile directe, proprietarii de mașini electrice economisesc semnificativ la combustibil și întreținere. Costurile de încărcare a unei mașini electrice sunt mult mai mici decât costurile combustibilului pentru mașinile pe benzină sau motorină. În plus, mașinile electrice au mai puține piese care necesită întreținere regulată, ceea ce reduce costurile pe termen lung.
Mașini electrice care au dat rezultate bune la testele de autonomie
Mașinile prezentate în test
Cele 11 mașini alese pentru testul de consum din 2024 au apărut abia recent pe piață și reprezintă diverse alternative în listele de prețuri auto cu emisii zero. Iată care sunt acestea:
- BMW i5
- Seal WORLD
- Fiat 600e
- Hyundai Ioniq 6
- Jeep Avenger
- Hai EV9
- Lexus RZ
- Lucid Air
- Tesla Model 3
- Toyota bZ4X
- Volkswagen ID.7
Rezultatele bazate pe autonomie
Mașinile din testul nostru, din punct de vedere al autonomiei, au parcurs distanțe cuprinse între 571 și 243 km. Lucid Air, mașina care a mers cel mai mult înainte de a ajunge la 5% din baterie, a parcurs 7,9 ture de GRA, putând conta pe o baterie cu o capacitate reală de 112 kWh, aerodinamică foarte favorabilă și anvelope concepute special pentru modele electrice precum Pirelli. În spatele ei se află Tesla Model 3 și BMW i5, la 498 și respectiv 489 km.
Model | Autonomie (100-5%) | Tururi GRA | Autonomia WLTP | Diferența % WLTP | Capacitate reală a bateriei |
Lucid Air | 571 km | 7,9 | 839 km | -32% | 112 kWh |
Tesla Model 3 | 498 km | 6,9 | 629 km | -21% | 75,0 kWh |
BMW i5 | 489 km | 6,8 | 582 km | -16% | 81,2 kWh |
Hyundai Ioniq 6 | 476 km | 6,6 | 614 km | -22% | 74,0 kWh |
Seal WORLD | 452 km | 6,3 | 570 km | -21% | 82,5 kWh |
Hai EV9 | 448 km | 6,2 | 563 km | -20% | 96,0 kWh |
Volkswagen ID.7 | 400 km | 5,6 | 621 km | -36% | 77,0 kWh |
Fiat 600e | 282 km | 3,9 | 409 km | -31% | 51,0 kWh |
Jeep Avenger | 275 km | 3,8 | 401 km | -31% | 51,0 kWh |
Toyota bZ4X | 249 km | 3,5 | 419 km | -40% | 64,0 kWh |
Lexus RZ | 243 km | 3,4 | 406 km | -40% | 64,0 kWh |
Rezultate bazate pe eficiență
Autonomia a fost în general proporțională cu capacitatea bateriei. Dar dacă vorbim de eficiență generală? Este clar că mai sunt și alte variabile de avut în vedere cu privire la acest factor.
O mașină cu mai multă energie disponibilă poate călători cu ușurință mai departe, dar trebuie să ținem cont și de cât consumă pentru a parcurge o anumită distanță, pentru a o evalua mai complet.
În acest clasament, cel mai bun în eficiență a fost Tesla Model 3: 15,1 kWh/100 km, ceea ce confirmă eficiența tradițională a mașinilor mărcii americane. Hyundai Ioniq 6 a terminat apoi pe podium, al doilea cu 15,5 kWh/100, iar BMW i5, cu 16,6 kWh/100 km.
Puțin mai în urmă se află noul Fiat 600e cu 18,1 kWh/100 km, BYD Seal chinezesc (18,3 kWh/100 km), Jeep Avenger (18,5 kWh/100 km), Volkswagen ID.7 (19,3 kWh/100 km). 100 km) și super sedanul american Lucid Air cu 19,3 kWh/100 km.
În încheierea listei găsim enormul Kia EV9 (21,4 kWh/100 km), Toyota bZ4X (25,7 kWh/100 km) și Lexus RZ (26,3 kWh/100 km).
Model | Consum detectat GRA | Putere | Greutate | Capacitate reală a bateriei |
Tesla Model 3 | 15,1 kWh/100 km | 498 CV | 1.828 kg | 75,0 kWh |
Hyundai Ioniq 6 | 15,5 kWh/100 km | 228 CV | 1.910 kg | 74,0 kWh |
BMW i5 | 16,6 kWh/100 km | 340 CV | 2.130 kg | 81,2 kWh |
Fiat 600e | 18,1 kWh/100 km | 156 CV | 1.520 kg | 51,0 kWh |
Seal WORLD | 18,3 kWh/100 km | 313 CV | 2.080 kg | 82,5 kWh |
Jeep Avenger | 18,5 kWh/100 km | 156 CV | 1.520 kg | 51,0 kWh |
Volkswagen ID.7 | 19,3 kWh/100 km | 286 CV | 2.097 kg | 77,0 kWh |
Aer lucid | 19,6 kWh/100 km | 831 CV | 2.360 kg | 112 kWh |
Hai EV9 | 21,4 kWh/100 km | 204 CV | 2.426 kg | 96,0 kWh |
Toyota bZ4X | 25,7 kWh/100 km | 218 CV | 2.000 kg | 64,0 kWh |
Lexus RZ | 26,3 kWh/100 km | 313 CV | 2.055 kg | 64,0 kWh |
Cheltuieli
Mai multă eficiență înseamnă mai puține costuri pentru aceeași distanță parcursă. Și astfel, Tesla Model 3 se impune drept cea mai economică mașină cu care să călătorești. Pentru a parcurge 100 km este nevoie de 40 lei având în vedere un preț orientativ pentru stația de încărcare a abonamentului de 2,7 lei/kWh. Prin încărcarea acasă la un preț mediu de 1 leu/kWh prețul scade la 15 lei.
Concluzii
Cele mai interesante date din testul „Unde ajung cu…” din 2024 este poate tocmai cea a mașinii care se deplasează cel mai departe cu rezervorul plin de baterie, Lucid Air care se apropie de 600 km de autonomie; un rezultat important, desi departe de a fi omologat, dar semnificativ pentru un sedan electric de lux ce cantareste in jur de 2,4 tone si peste 800 CP putere.